Spring til indhold

Corporate Design

En rough guide til corporate identitet
Den kulørte presse rapporterer millioner brugt store corporate virksomheder på deres logoer som en skandale… Disse små dele af farve pryder British Airways halefinnen, ICIS brevpapir eller Sainsbury’s checkout synes at komme på en enorm pris.
Så disse virksomheder har for mange penge og ikke nok sund fornuft? Er de ofre for designer overbærenhed, eller er de få en god handel?
Det er ikke raketvidenskab, men det er ofte misforstået, da den kulørte presse åbenlyst vise. Lad os starte fra begyndelsen. Hver virksomhed har et corporate image. Ethvert rederi fra Joe’s One-Man Taxi Co. IBM. Det kan være godt, kan det dårligt. Put blot, er corporate identitet den måde hvorpå en organisation opfattes.
Corporate identity beskriver de individuelle egenskaber af som en virksomhed er anerkendt. Det er organisationens følelse af ‘selv’ – corporate individualitet eller personlighed. Visuel identitet, (det er logoet) er en temmelig stor del af det.
Så hvor dybt ind i corporate identitet vil du gå? Lad os virkelig forvirre spørgsmål.
Offentligheden, kunder, medarbejdere, byen, alle har en meget anderledes billede af samme selskab. Billedet er en ophobning af en virksomhed er forbi og præsentere identitet. Hver støder har vi med det (via telefon, personligt eller gennem medierne) ændrer vores indtryk. Første indtryk (hvad psykologer kalder “forrang-effekten”) er afgørende for hvordan vi opfatter virksomheden i fremtiden, og ekstremt svært at ændre. Fremtidige møder med virksomheden og dens produkter vil kun tilføje til den mosaik allerede bygget i vores sind (“rutine virkning”), snarere end erstatte det.
Men de multinationale selskaber har købt langt mere end blot et logo. De køber en omhyggeligt designet ansigt – corporate plastikkirurgi, en udseende, en identitet. Og de har betalt for en lastbil med tankegangen bag det. De midler og nok drejer sig om at virkelig gøre arbejdet ordentligt. Logoet er ikke plukket fra himlen, men markeret med præcision fra tusindvis af andre, som blev kastet bort under dens design.
Et forskerhold identificerer virksomhedens behov (de er alle så meget forskellige). En corporate ID programmet bruger resultaterne og et designteam er orienteret. Ideer føre til løsninger, og fase af fase præsentation klient til diskussion og raffinement.
Når først færdig, håndhævet ID er normalt ‘rullet ud’ gradvist, strengt af langvarige retningslinjer dækker alle mulige programmer. Fremkomsten af desktop publishing har både hjalp og hindret in-house bastardisation af corporate identitet. Uden sammenhæng er identiteten ineffektive, sandsynligvis skade.
Der findes virksomheder i Det Forenede Kongerige stadig uberørt af deres image. Nogle føler, at selskabet ikke er udviklet nok til at begynde at arbejde på sit image; andre opfatter astronomiske omkostninger, eller bare pleje ikke at deres corporate communications ligne office hund spiste dem. Og nogle bare smække et logo på alt i syne.
Du behøver ikke at bruge millioner på corporate identitet
Mange kendte navne ville ikke eksistere uden omhyggeligt designede og overtrædelse ordninger, som vi som kunder sjældent selv bevidst.
Så hvad med disse virksomheder, der ikke har millioner til udlæg på corporate identitet programmer? Heldigvis, corporate identitet for en mindre virksomhed har tendens til at være langt enklere.
Din virksomhedsidentitet program kan udføres in-house, ligesom forskningen og meget af udviklingen. Altid holde det meget enkelt, og kort en passende designer ikke en udskrivning selskab. Sørg for du komme i gang med dem, og se nogle af deres tidligere arbejde. Få en ru tilbud, før du starter. Skære ned nogen forkerte træer, de er tilbøjelige til at gø op. Inspirere dem. Være direkte. Være tålmodig. Være afgørende. Give dem “kreative frihed”. Sikre, at de får at vide og forstå din virksomhed. Prøv at se virksomheden fra dit målmarked.
Holde antallet af præsentationer, de gør dem til et minimum. Dette tilføjer betydning til disse møder. Gå ikke på kompromis, men forbliver åben. Det behøver ikke at være dyrt, og en investering i en gennemtænkt corporate identitet for din virksomhed vil høste sine omkostninger mange gange over, ikke for at nævne give dig en massiv fordel over din dårligt klædt konkurrenter.
Næste gang du går ned ad gaden, ser ud til Sainsburys, som helt sikkert smage bedre til sidst. Det tog deres designere næsten tre år at miste ‘J’ og finde en erstatning for den skrækkelige Drange-beige. Tjek Barclays’ smukke nye globale eagle. Og mens du er der, kan du huske, at Tesco ikke så mange år siden lignede en lille smule Kwik Gem gør i dag. Næste gang du beslutter at sjuske med præsentation af din virksomhed, tror, hvor meget du har brugt på din bedste kulør. Ikke møder op til bold i dine jeans!